چای ماسالا چیست؟ و چگونه تهیه می شود , تاریخچه کامل چای ماسالا

در این بخش تصمیم گرفتیم درباره نوشیدنی چای ماسالا که امروز بسیار محبوب شده صحبت کنیم و همچنین فیلم طرز تهیه چای ماسالا خانگی را با شما به اشتراک بگذاریم .

اما قبل از هر چیز در ارتباط با این نوشیدنی محبوب خواهیم گفت که اصالتا نوشیدنی چه کشوریست و ترکیبات آن چیست و همچنین خواص و مضرات این نوشیدنی چیست و سپس درباره اینکه از کجا چای ماسالا با کیفیت تهیه نماییم .

تاریخچه چای ماسالا : نگاهی سریع به منشاء نوشیدنی مورد علاقه ی هندوستان

تنها کلمه ی چای خود به تنهایی می تواند میلیون ها فردی را که از این نوشیدنی تمام فصول لذت می برند را آرام کند. کافیست که به آن ادویه های معطر اضافه کنید تا شما را برای تمام روز به وجد بیاورد.

اما می دانید که که تا قرن نوزده، چای به شهرت امروزی خود نبوده و یا به گونه ای که امروزه از آن لذت می بریم، از آن لذت نمی بردند؟

همانگونه که می بینیم، چای ماسالا دستخوش تغییرات جهانی در هند و تمدن آسیای جنوب شرقی در طی 5000 سال شد.اولین تغییر نزدیک به ماسالا چای را می توان در منشاء سنت های متواضع کوتها دید که از چای برای اهداف دارویی در آیورودا استفاده می شد و با چایی که امروزه مصرف می کنیم بسیار متفاوت می باشد.

در آن زمان هر گیاه و ادویه ی خوراکی را دم کرده و آن را مصرف می کردند اما در آن زمان این نوشیدنی ها فاقد شیر و برگ های چای بودند.

از طرفی دیگر داستان هایی مرتبط با شهرت مصرف برگ ها در هند و جنوب شرقی آسیا وجود دارند. یکی از این داستان های حاکی از آن است که یک راهب بودایی در مسیر سفر خود به چین، چند برگ وحشی را جوید و تحت تاثیر حس انرژی بخش آن ها قرار گرفت.

باور بر این است که ترکیب و معجون دم کرده ساخته ی پادشاه  باستانی، هارشواردهانا بوده که او آن را به منظور هوشیار ماندن در جلسات درباری طولانی مدت به وجود آورده است. در زمان سلطه ی سلطان آهوم، لاچا از برگ های وحشی چای آسام ساخته می شد و به عنوان نوشیدنی خوش آمدگویی سرو می شد.

اضافه کردن شیر

چه زمانی این ترکیب مطبوع با همدم خود یعنی شیر رو در رو و با هم ترکیب شدند؟

متخصصان چای و تاریخ شناسان می گویند که این اتفاق بعدها توسط مسافران و تاجرانی که از بنگال و گجرات می آمدند و دسترسی بهتری را به چاشنی ها و شیر با کیفیت داشتند، رخ داد.

این چاشنی ها به منظور طعم بخشی، به شیر اضافه شدند، این ترکیب معمولا یک نوشیدنی صبحگاهی می بود اما با شهرت این نوشیدنی در بریتانیا، خیلی زود تبدیل به بهترین نوشیدنی شد.

در اوایل 1900، زمانی که جوامع چای هند، مصرف چای هندی را ترویج می دادند، برگ های چای گرانترین عنصر در این نوشیدنی بود(دستفروشان معمولا از برگ چای باقی مانده استفاده می کردند چرا که ارزانتر بودند).

بنابراین، دستفروشان به منظور خوش طعمتر کردن نوشیدنی خود و همچنین استفاده از برگ چای باقی مانده، شروع به ترکیب کردن شیر، شکر و چاشنی ها شدند تا به نوشیدنی خود طعم دهند و همچنین قیمت را پایین نگه دارند. در نتیجه چای و چای ماسالا شهرت یافتند.

موسسه ی تولید چای سی تی سی در سال 1960 شهرت چای را بین مردم هندی دو برابر کرد. چای به عنوان خنثی کننده ی قوی طعم شیرین، خامه ای و تند چای ماسالا عمل می کرد. سی تی سی هنوز هم یک موسسه ثابت چای ماسالا در هند می باشد.

مداخله و نفوذ بریتانیا

این امر ما را به یاد تاثیر عظیم بریتانیا در گسترش و توسعه ی ستودنی چای ماسالا می اندازد. بریتانیا شیفته ی چای بود در حالیکه تا سال 1830 چای کالای انحصاری چین بود، زمانی که تقاضا برای چای گسترش یافت چین نیز قیمت ها را افزایش داد و در اینجا بود که بریتانیا دریافت که باید راهکرد های خود را تغییر دهد.

مستعمره نشینان توان شغلی را در مزارع چای آسام افزایش دادند و به سرعت بعد از برپایی و شروع کاشت چای در سال 1832، کشت چای را شروع کردند. در حقیقت صادرکنندگان چای از هند در مرحله ای بیشترین  عایدات را همراه با وسمه، چاشنی ها و گیاهان دارویی در اختیار بریتانیا قرار دادند.

چای ماسالا و نفوذ انگلیس در هند
چای ماسالا و نفوذ انگلیس در هند

اما در هند، مصرف چای بسیار کم بود. بریتانیا به منظور تبدیل این کالا به سرمایه، آگهی های ترویجی گسترده ای را به وجود آوردند.

در اوایل قرن بیستم، انجمن چای هندی(که ملک بریتانیا می بود) از  شرکت ها، کارخانه های نساجی و معادن خواست که وقفه ی چای را برای کارکنان خود مهیا کنند که در این وقفه، چای را با قیمتی ارزان بفروشند و سپس کیفیت اعتیادآور چای باقی کار مرتبط با مشهور کردن این نوشیدنی را انجام می دهد.

حتی در خطوط راه آهن نیز، چای سازان این نوشیدنی را درست می کردند و آن را در ظروف سفالی (کولهار) می فروختند.

بیشی نگذشت تا اینکه خطوط راه آهن مملوء از چای فروشانی شد که چای را تقدیم به مسافران می کردند و راه آهن تبدیل به استراحتگاهی برای مسافران خسته شد.

مغازه های چای تبدیل به مکانهایی برای دیدار و وقت گذرانی شد و مردان در این مغازه با هم دیدار و درباره ی امور روزمره ی خود صحبت می کردند و با هم ارتباط برقرار می کردند.

چاشنی هایی که چای ماسالا را درست می کنند

در ترکیب دم کرده این نوشیدنی از مقدار مختلفی از چاشنی های گرم استفاده می کنیم. معمولا در چای ماسالا از ترکیب چاشنی های اساسی همچون زنجبیل و دانه های هل استفاده می شود.

علاوه بر این ترکیب اساسی، چاشنی های دیگری نیز اضافه می شوند که این چاشنی ها عبارتند از: دارچین، بادیان ختایی، دانه های رازیانه، دانه های فلفل، جوز، و میخک.

هل نقش اصلی را در بیشتر چای های ماسالا بازی می کند و واسطه ی چاشنی هایی همچون میخک، زنجبیل و یا فلفل سیاه کامل می شود. زنجبیل و فلفل سیاه به منظور القاء گرما به طعم  اضافه می شوند.

گرچه ترکیب این چاشنی ها در هر منطقه ای متفاوت می باشد به عنوان مثال: در هند غربی از میخک و فلفل سیاه استفاده نمی شود. در کشمیر به جای چای سیاه از چای سبز استفاده می شود که دارای ترکیب دقیقی از طعم های بادام، هل، زعفران، میخک و دارچین می باشد. در بوپال مقداری نمک به چای اضافه می شود.

در همتای غربی چای ماسالا که شهرت بسیاری را در دنیای غربی کسب کرده است، از فلفل فرنگی شیرین به عنوان جایگزین و یا مکمل دارچین و میخک استفاده می شود. در غرب این نوشیدنی مشهور به چای و یا چای ماسالا می باشد.

     در نتیجه با ترکیب مقداری شیر و شکر با سنت های چایخوری و همچنین نفوذ و مداخله های آیورودا و بریتانیا، چای ماسالا پدیدار شد.

در اینجا دستورالعمل درست کردن ترکیب چای ماسالا در خانه آمده است:

دستورالعمل

-مقدار های برابری از میخک، هل، دارچین و بادیان ختایی را برشته کنید.

-ترکیبات را باهم آسیاب کنید.

-مخلوط این مواد را در کاسه ای قرار دهید.

-این مخلوط را به همراه شیر به چای در حال جوش خود اضافه کنید.

دستورالعمل ساده ی چای ماسالا

و اینک فنجانی رویایی از چای. این چای خامه ای، شیری، با شیرین کننده ی طبیعی، و کافئین اختیاری و با چاشنی های متفاوت می باشد.

 اما با جستجوی مداوم به منظور عالی کردن طعم و تغییر ادویه ها، با این نسخه از چای مواجه شدیم که در آن از زنجبیل تازه و چاشنی های کامل استفاده می شود. باید بگوییم که این دستورالعمل عالیترین فنجان چای می باشد.

بیایید ببینیم که چقدر درست کردن این چای ساده بوده و نگران کننده نمی باشد. این دستورالعمل چای ماسالا، تعادل عالی بین شیرینی و تندی می باشد و می توان آن را در 25 دقیقه و با 8 چاشنی در یک ظرف درست کرد.

متن 2

چای ماسالا، چای ادویه دار و خامه ای می باشد که در هند از شهرت بالایی برخوردار می باشد اما امروزه تمام جهان از این چای خوشمزه لذت می برند. تفاوت عمده بین چای و چای ماسالا این است که چای ماسالا دارای ادویه و چاشنی های متنوع بوده در حالیکه چای فقط از چای و شیر تشکیل شده است.

چای ماسالا معمولا متشکل از چهار عنصر اصلی می باشد:

1.چای سیاه(می توان از چای کیسه ای و یا برگ های چای استفاده کرد.

2.شیر(شیر نارگیل و یا شیر کاجو).

3.شیرین کننده(مقداری از شیره ی افرا).

4.چاشنی ها(زنجبیل، دارچین، میخک، هل، فلفل سیاه).

چاشنی ها بسته به نوع دستورالعمل تغییر می کنند اما ترکیب مورد علاقه ی ما عبارت است از: دارچین، هل، فلفل سیاه، میخک و زنجبیل.برای دستورالعمل معتبر و دقیقتر و یادگیری بیشتر در رابطه با این چای خوشمزه ی هندی، ویدیوی آشپزخانه ی باونا را تماشا کنید.

چگونگی درست کردن چای

نسخه ی الهام بخش آن با خرد کردن چاشنی ها در هاون شروع می شود(می توانید از تخته ی برش و ماهی تابه ی سنگین برای خرد کردن چاشنی ها هم استفاده کنید).

به آهستگی خرد کردن چاشنی ها باعث می شود که چاشنی ها باز شده و تاثیر بیشتری را در چای داشته باشند(در نتیجه طعم بیشتری را از مقدار کمی از چاشنی بدست می آورید)،در نتیجه با هزینه ی کمتر و چاشنی های کمتر، طعم بیشتری را خواهید داشت.

چاشنی های خرد شده را به ماهی تابه دارای آب و زنجبیل ساییده شده اضاف کنید و برای 15 دقیقه بگذارید بجوشد.

ساییدن زنجبیل به منظور بدست آوردن طعمی قوی از زنجبیل می باشد اما اگر به چای زنجبیلی علاقه ای ندارید می توانید به جای ساییدن آن، زنجبیل را قطعه قطعه کنید و یا مقدار آن را کم کنید. ابتدا باید مواد در آب خیسانده شوند چرا که دریافتیم که این کار تاثیر بیشتری را نسبت به اضافه کردن خیلی زود شیر دارد.

سپس چای سیاه و شیر اضافه کرده و به آرامی حرارت دهید.به منظور داشتن نوشیدنی کامل، می توانید از شیرهای پر چرب همچون شیر نارگیل، استفاده کنید. تنها کاری که باقی مانده است این است که به انتخاب خود شیرین کننده ای را به آن اضاف کنید.

در هنگام کتاب خواندن و یا در سرما می توان از این نوشیدنی لذت برد و یا می توان آن را به دسته های بزرگ تقسیم کرده و در روزهایی که مشغول هستید آن را بر روی اجاق و یا در شیر جوش، حرارت دهید.

دستورالعمل ساده ی درست کردن چای ماسالا

چای خوشمزه و آسانی می باشد که با شیر و چاشنی های کامل درست می شود. تند، آرامشبخش، به طور طبیعی شیرین شده می باشد و با 8 عنصر در یک ظرف درست می شود.

برای تهیه ی 3 فنجان/روش درست کردن نوشیدنی/شیری، الهام گیرنده از هند، گیاهی/فریز کردن/3-4 روز قابل استفاده و نگه داری می باشد.

ترکیبات:متریک مرسوم ایالات متحده:

. یک چوب کامل دارچین

. 6-8 دانه هل سبز

. یک قاشق چایخوری دانه های فلفل سیاه

. 3-4میخک

. دو و نیم فنجان آب

. دو قاشق غذاخوری زنجبیل ساییده شده(برای کمتر کردن طعم تند زنجبیل، به جای ساییدن،آن را قطعه قطعه کنید)

. سه قاشق غذاخوری برگ چای سیاه(یا 3-4 چای سیاه کیسه ای/ترجیحا کافئین دار نباشد)

. دو فنجان شیر(شیر جودوسر، شیر نارگیل و یا شیر کاجو/یا از شیر های پرچرب استفاده کنید مثل شیر نارگیل کنسرو شده و یا از دستورالعمل جودوسر ما برای چای خامه ای را استفاده کنید)

.شیرین کننده مثل استویا، نیشکر اورگانیک و یا شیره ی افرا

دستورالعمل

0.چوب دارچین، دانه های هل، دانه های فلفل و میخک را در هاون(و یا تخته ی برش) گذاشته و با دسته های هاون(و یا ماهی تابه ی سنگین) به آرامی چاشنی ها را خرد کنید. هدف شما ساییدن این ادویه نیست بلکه آن ها را به قطعاتی کوچک خرد کنید(تصویر را ببینید).

1.در یک ماهی تابه ی متوسط، چاشنی های خرد شده، آب و زنجبیل ساییده(و یا قطعه قطعه ) را گذاشته و با حرارت زیاد بجوشانید(توجه داشته باشید که برای کاهش دادن طعم زنجبیل می توانید مقدار آن را کم کرده و یا بجای ساییدن آن، آن را قطعه قطعه کنید)سپس حرارت را به آرامی کم کنید و بگذارید تا 15 دقیقه بجوشد و یا اینکه 1/3 آن کاهش یابد.

2.چای(برگ و یا چای کیسه ای) و شیر به انتخاب شما(ما شیر نارگیل کنسرو شده کم چرب را دوست داریم) را اضاف کرده و حرارت را کم کنید. ظرف را پوشانده و برای پنج دقیقه ی دیگر بگذارید بجوشد تا طعم ها با هم ترکیب شوند. سپس گاز را خاموش کرده و بگذارید که بمدت 5 دقیقه چاشنی ها در مایع خیس بمانند(ظرف پوشانده باشد) و یا برای طعم قویتر می توانید این مدت را افزایش دهید.

3.شیرین کننده انتخابی را اضاف کرده(ما استویا و یا شیره ی افرا را ترجیح می دهیم اما شکر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد) و سپس قبل از سرو کردن این نوشیدنی، آن را با صافی مشبک صاف کنید.

4.باقی مانده ی آن را صاف کرده و سرد نمایید و می توانید تا3-4 روز آن را در یخچال نگه دارید. از اجاق گاز و یا شیر جوش برای گرم کردن مجدد آن استفاده کنید. فریز کردن آن پیشنهاد داده نمی شود.

فواید چای ماسالا: تهیه ی فنجانی از چای کاداک ماسالا برای شروع روز

فقط اسم چای ماسالا کافیست تا صبح عاشقان چای را بهتر سازد. در اینجا فواید متعدد چای آمده و دستورالعمل تهیه ی سریع و آسان آن در منزل ارائه شده است. مهم نیست که چه فصلی باشد بهار،تابستان،پاییز و یا زمستان، چای یکی از نوشیدنی های دائم بسیاری از مردم هند می باشد.نوشیدن فنجانی از چای داغ می تواند صبح ما را سرحال و روشن سازد. انواع متنوعی از چای برای انتخاب وجود دارد مثلا چای سیاه، چای سبز و یا چای کاداک ماسالا هندی و بهترین قسمت این است که هر یک از این چای ها فواید متعددی را دارد. چای یک تعادل میان طعم و سلامتی می باشد و یکی از ساده ترین نوشیدنی می باشد که می توان در خانه تهیه کرد.

چای سبز مملوء از آنتی اکسیدان، پولیفنول ها و فلاونوید هایی می باشد که در بالا بردن مصونیت نقش دارند، چای سیاه نیز با طعم خاص خود غنی از کافئین و ثیوفیلاین هایی می باشد که شما را سرحال و شاداب نگه می دارد. چای سیاه همچنین دارای پولیفنول هایی می باشد که در حفظ گلبول ها و دی ان ای از هر آسیب احتمالی نقش دارند. سر دسته ی آن ها چای کاداک ماسالای هندی می باشد. ذکر چای ماسالا می تواند عاشقان چای موجود در وسط روزی پرمشغله و عجله را آرام و تسکین دهد.

منشاء و مبدا چای ماسالا کاملا شناخته شده نمی باشد اما چایی که امروزه می شناسیم در عصر بریتانیایی در هند شهرت یافت. بریتانیایی ها از زمین های زراعی هند برای کاشت چای و صادرات آن به تمام نقاط جهان استفاده کردند. در طی دهه ها، با اضافه کردن چاشنی های خاص خودمان شکل و شمایل جدیدی را به چای عرضه کرده و ترکیب جدیدی را تهیه کردیم. و با اینکه این چاشنی ها چای ماسالا را خوشمزه می کنند، شما هم می توانید فواید بی شمار این چای و چاشنی ها را بدست آورید.

فواید دارویی چای ماسالا:

بهبود هضم: همانند دیگر ترکیبات گرم، چای ماسالا سیستم هضم را تنظیم کرده و امعاء را سالم نگه می دارد. چاشنی های قوی همچون زنجبیل و فلفل سیاه در این چرخه تنظیم نقش داشته و کمک می کنند که آنزیم های گوارشی تولید شده و به عنوان کاتالیزگر، فرآیند هضم را تسریع بخشیده و چربی ها و پروتئین ها را بسوزانند.

کاهش دهنده درد: زنجبیل و میخک در چای ماسالا دارای خواص محرکی می باشند که از طریق افزایش چرخش خون و فرستادن گلبول های قرمز مشبع به اکسیژن به محل درد،  در کاهش دادن دردهای شدید و در نتیجه تخفیف علائم درد نقش دارند.

کاهش دهنده حالت تهوع و استفراغ: زنجبیل چاشنی است که باعث کم کردن حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری و درمان درد های معمولی می شود.

  بهبود سلامت قلب: بسیاری از مطالعات نشان داده اند که دارچین_یکی از چاشنی های معمول در چای ماسالا_ می تواند در کاهش کلسترول های بد و فشار خون نقش داشته باشد و سلامت کلی قلب را بهبود بخشد.

طرز تهیه ی چای ماسالا

با اینکه چای ماسالا بخش ذاتی هر خانه ی هندی می باشد، اما می توانید دستورالعمل های متعددی را برای آن در هر یک از خانه های هندی یافت کنید. اوایل، این چای مخلوطی قوی از چاشنی ها و گیاهان دارویی همچون دارچین، زنجبیل، بادیان ختایی، میخک و هل به همراه چای می بود اما بعدا شیر نیز برای طعم بخشی اضافه شد. این چای عطری غیر قابل مقایسه ای را منتشر می سازد که حواس را با ترکیب مطبوع خود از گیاهان دارویی و چاشنی ها بیدار می سازد و طعم منحصر به فردی را به آن اضاف می کند.

هر دستورالعملی را که دنبال کنید، باز هم این حقیقت را قبول خواهید داشت که روش عالی برای تهیه ی چای ماسالا وجود ندارد. شاید نوع شیرین آن را دوست داشته باشید در حالیکه دیگران نوع کاداک و یا قوی آن را با شیر و یا بدون شیر، و یا ترکیب متنوعی از چاشنی ها بپسندند. در اینجا دستورالعمل جالبی از چای ماسالا را داریم که با چاشنی های کلاسیکی همچون هل، بادیان ختایی، و میخک به همراه برگ چای بسته بندی شده است و شما می توانید انتخاب کنید. دستورالعمل را اینجا پیدا کنید.

یک فنجان چای داغ ماسالا ملو را در خانه تهیه کرده و با نوشیدن آن حزن و اندوه صبحگاهی را از بین ببرید.

در زیر میتوانید فیلم آموزشی تهیه چای ماسالا ملو را همراه با شیر مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *