تاریخچه قهوه: از اتیوپی تا کل جهان (مبدا قهوه در آفریقا)

قهوه از زادگاه خود در تپه های اتیوپی فاصله زیادی گرفته است. امروز می توانید شاهد رشد و نوشیدن آن در سراسر جهان باشید.

قهوه مسیری طولانی را طی کرده ، به چالش کشیده شده ، به سرقت رفته و با آن وسواس زیادی دارد.

ریشه های آن در آفریقا به بیان داستان آن کمک می کند تا یادآوری تغییر روابط آفریقا با بقیه جهان باشد.

در این گفتار ، ما می خواهیم ببینیم که آفریقا چگونه بر محبوبیت قهوه تأثیر گذاشته و اکنون در کجا قرار دارد.

لیست مقالات:

  • تاریخچه تجارت قهوه آفریقایی
  • حکومت امپراتوری عثمانی بر قهوه
  • درک قهوه در آفریقا
  • قهوه در آفریقای امروز

تاریخچه تجارت قهوه آفریقایی

همانطور که ریشه های تجارت قهوه را جستجو می کنیم ، ما را به شاخ آفریقا ، شبه جزیره ای با سواحل دریای سرخ و خلیج عدن برمی گرداند.

برای قرن ها تجارت قابل توجهی در تنگه باب المندب معروف به دروازه اشک بین اتیوپی و شبه جزیره عربستان غربی به ویژه یمن انجام شده است.

بازیگر مهم این امپراتوری تجارت پادشاهی قدیمی آکسوم بود. اعتقاد بر این بود که این مرکز در سال 150 قبل از میلاد تاسیس شده و مرکز آن مناطقی است که امروزه به عنوان اریتره و اتیوپی شمالی شناخته می شوند.

اکسوم این مزیت را داشت که در قرن سوم و ششم به رودهای نیل بالا و دریای سرخ دسترسی مستقیم داشت و به عنوان بزرگترین بازار آفریقای شمالی شناخته می شد. تجارت وی به مناطقی گسترش یافت که ما اکنون سومالی ، جیبوتی ، سودان ، مصر ، یمن و عربستان سعودی می شناسیم.

منشا قهوه در آفریقا
منشا قهوه در آفریقا

پادشاهان با محصولات کشاورزی مانند نمک ، عاج ، پوسته لاک پشت ، طلا ، زمرد ، ابریشم و ادویه معامله می کردند که این امر باعث قدرت و ثروت پادشاه در سراسر منطقه می شد.

با این حال ، آنها نتوانستند در برابر امپراطوری یا خلافت اسلامی در حال گسترش مقاومت کنند ، که با به دست گرفتن کنترل دریای سرخ و بیشتر نیل به پیروزی رسیدند. امپراتوری اسلامی پس از یک قرن گسترش سریع در بسیاری از مناطق شمال آفریقا و اسپانیا تحت حکومت خلیفه اموی شاهد بود.

خلافت می خواست تجارت قهوه را به دست گیرد. با این حال ، در قرن 14 ، امپراتوری از خرید و فروش قهوه با اتیوپیایی ها خسته شد. در عوض ، آنها برای خود قهوه را با درختان قاچاق از اتیوپی به یمن شروع کردند.

این پادشاهان باستانی در آفریقا رفتاری مشابه سایر پادشاهان و امپراتوری های سراسر جهان داشتند: فتح ، تجارت و تلاش برای حفظ قدرت و انحصار خود. این چیزی است که می تواند با گذشت زمان تغییر کند.

حکومت امپراتوری عثمانی بر قهوه

برای 200 سال آینده ، قهوه به طور گسترده ای در مناطقی از یمن که سواحل آن با شاخ آفریقا مشترک است رشد می کند. این امر با کمک خاک نسبتاً حاصلخیز ، باران و ارتفاع زیاد در شهر ماها (یمن) همراه بود.

از آنجا که قهوه به بخشی مهم از زندگی روزمره امپراتوری تبدیل شد ، رشد و تجارت آن مزایای اقتصادی زیادی داشت. در قرن شانزدهم میلادی ، امپراتوری قدرتمند عثمانی انحصار قهوه را ایجاد کرد که بی رحمانه از آن محافظت می شد. آنها حتی روشی را برای دم کردن دانه های قهوه ابداع کرده اند که دانه ها را عقیم کرده و از سرقت و کاشت آنها در جای دیگر جلوگیری می کند.

قهوه امروز در ترکیه نقش پر رنگی در فرهنگ این کشور دارد
قهوه امروز در ترکیه نقش پر رنگی در فرهنگ این کشور دارد

یمن همچنین در منطقه غرب شبه جزیره عربستان از نظر استراتژیک واقع شده بود. بنادر شلوغ موها و ال موها مسیرهای کاروان شتر را به دریای سرخ متصل می کردند و دروازه ای برای صادرات قهوه به مصر ، سوریه و فراتر از آن بودند.

شاخ آفریقا با بحث در مورد آغاز تجارت قهوه مرتبط است. این نه تنها زادگاه قهوه عربیکا بود ، بلکه مکانی بود که قهوه برای اولین بار از طریق دریاها قبل از گسترش تجارت قهوه حمل می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *