گیاه قهوه و کاشت درخت قهوه در آپارتمان

کاشت درخت قهوه

گیاه قهوه که به عنوان درخت قهوه نیز شناخته می شود ، یکی از زیباترین و گرانترین گیاه های آپارتمانی ایران است که بدون شک نادر است اما در صورت موجود بودن معمولاً هزینه زیادی دارد.

این گل را می توانید در تهران فقط در برخی از گل فروشی ها یا بازارها پیدا کنید. که علت آن هم گرانی و سخت بودن پروش درخت قهوه می باشد.

تاریخچه گیاه قهوه

گیاه قهوه درختی همیشه سبز است. این گیاه از خانواده روناسیان است و در مناطقی با آب فراوان و آب و هوای گرمسیری رشد می کند.

گیاه قهوه از آفریقا به سایر نقاط جهان گسترش یافت. گیاه قهوه بومی آفریقای جنوبی و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرقی آسیا است و قهوه احتمالاً اولین بار در اتیوپی تولید شده است.

البته برخی از کشورها یمن را منبع تولید قهوه می دانند. در حال حاضر در بیش از 70 کشور جهان ، عمدتا در مناطق گرمسیری قاره آمریکا ، آسیای جنوب شرقی ، هند و آفریقا کشت می شود. با رسیدن میوه گیاه قهوه ، دانه های قهوه برداشت ، فرآوری و در آخر خشک می شوند. این دانه برای اولین بار در قرن سیزدهم در جهان عرب رواج یافت و بیشتر به این دلیل شهرت داشت که اسلام ، که برای اولین بار در جهان عرب گسترش یافت ، نوشیدنی های الکلی و قهوه را به عنوان جایگزین نوشیدنی ها ممنوع کرد.

پس از آغاز قرن هفدهم ، گیاه قهوه ، که با قاچاق غلات بسیار حاصلخیز وارد هند شد ، نیز در این کشور رشد کرد. حدود سال 1650 قهوه به انگلستان وارد شد و کافی شاپ ها در آکسفورد و لندن تأسیس شدند.

کشت گیاه قهوه در آن زمان در انگلیس آغاز شد ، اما آفات و شرایط نامساعد آب و هوایی گیاهان قهوه را از بین برد و انگلیسی ها مجبور شدند به جای قهوه چای کشت کنند.

درخت قهوه در ایران

اولین درخت قهوه کشور در هرمزگان در شهر میناب غرس شده است ، این درخت توسط “خانم صادقی” ساکن محله زنگیچی شهر میناب در حیات خانه خود کاشته شده است.

این زن مینابی که دو سال پیش بذر قهوه عربیکا را از کشورهای حوزه خلیج فارس آورده بود ، گفت: این درخت دو ساله با طول حدود یک و نیم متر و قطر 20 سانتی متر تاکنون یک و نیم کیلو بارور شده است. آب لوله کشی تازه آبیاری شده در پایان سال به 2 کیلوگرم می رسد.

طعم قهوه این درخت بسیار خوشمزه است ، میوه این درخت بهار و پاییز است و از زمان گلدهی تا برداشت میوه و برداشت زمان وجود دارد.

گل قهوه چیست ؟

گل قهوه همان گیاه قهوه است که درون گلدان کاشته می شود و در آپارتمان نگه داری می شود ، این گل به علت فضای کمی که در خاک دارد اجازه رشد زیاد را نخواهد داشت و به عنوان گیاه زینتی در خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

گل قهوه یکی از بهترین گیاهان خانگی است که با نور کم سازگار می شود و می تواند در سه سالگی گلهای سفید زیبایی تولید کند. اینها گل های زیبایی هستند که در نهایت قادر به تولید دانه های قهوه هستند. میوه های این گیاه ابتدا سبز ، سپس قرمز و در آخر سیاه است. این گیاه آپارتمانی فوق العاده زیبا بعد از 4 سال قادر است به بوته ای تبدیل شود و برگ های براق و زیبا آن خانه های شما را تزئین می کند.

این گیاه زیبا نیازهای مختلفی برای رشد و بقا دارد. برای این گیاه ، نور باید غیرمستقیم باشد و اگر نور مستقیم از پشت شیشه به آن بتابد ، طولی نمی کشد که برگ های آن آسیب می بینند. لازم به ذکر است که دمای مورد نیاز گیاه دمای طبیعی اتاق است و در زمستان 8 درجه سانتیگراد را تحمل می کند. گیاه باید هفته ای یک بار در زمستان و سه بار در هفته در تابستان آبیاری شود ، آبیاری لازم است زمانی که خاک آبیاری نشده هنوز خشک نشده است. برای مرطوب نگه داشتن گیاه ، دو تا سه بار در هفته با آب ولرم اسپری کنید.

خاک مناسب برای این گیاه کمپوست با خاک باغچه مخلوط می شود و باید از کودهای محلول در آب هر دو هفته یکبار در ابتدای فصل رشد برای گلهای زینتی استفاده شود. نکته مهم این است که گلدان ها را در بهار عوض کنید ، ببینید ریشه و متراکم هستند. این گیاه زیبا را می توان با کاشت قلمه در تابستان یا بذر رسیده در بهار تکثیر کرد.

آموزش کاشت گیاه قهوه در آپارتمان

گیاه قهوه آپارتمانی بسیار راحت کاشته می شود و نگه داری زیاد سختی ندارد و با رعایت اصول اولیه امکان گلدهی نیز برای آن وجود دارد.

اگر می خواهید یک گیاه سالم پرورش دهید ، باید دانه های قهوه سالم داشته باشید. بنابراین دانه های قهوه را از میوه های سالم درخت قهوه کاملاً رسیده و سالم انتخاب کنید.

قطعاً می دانید که باید از دانه های قهوه سبز استفاده کنید و دانه هایی که باید بو داده و قهوه ای شوند قادر به جوانه زدن نیستند.

این اشتباهی است که بسیاری از افراد در آغاز مرتکب می شوند. آنها برای کاشت از دانه های قهوه بو داده استفاده می کنند و هرگز جوانه زدن گیاه را مشاهده نخواهند کرد.

هرچه دانه های تازه بیشتری انتخاب کنید ، سرعت جوانه زدن بذرها سریعتر است سعی کنید هم عربیکا تهیه کنید و هم قهوه روبوستا . ظرفیت جوانه زنی قهوه حداکثر تا 4 ماه پس از برداشت ، و پس از این دوره ، بازده جوانه زنی دانه های قهوه به تدریج کاهش می یابد.

جوانه زدن بذرهای تازه در کمتر از 2.5 ماه انجام می شود اما جوانه زدن بذرهای قدیمی ممکن است تا 6 ماه طول بکشد. توصیه می شود ابتدا بذرها را به مدت 24 ساعت در آب خیسانده و سپس بذرها را در ماسه مرطوب یا ورمیکولیت مرطوب بکارید.

خاک باید به خوبی زهکشی شود تا آب اضافی از خاک خارج شود. در این مرحله باید یک پلاستیک شفاف روی گیاه قرار دهید تا گیاه و خاک مرطوب بماند.

بعد از جوانه زدن بذرها در ظرف شن ، نهال را با احتیاط از گیاه یا ماسه خارج کنید. و آن را در گلدان 20 لیتری در خاک متخلخل بریزید.

در ظرف سفالی باید قالب زیادی وجود داشته باشد. توجه: گاهی اوقات در خاک پوشیده شده از پلاستیک ، کپک می بینید ، در این صورت خاک آلوده است و برای رشد گیاه مناسب نیست.

درمان آفات گیاه قهوه

  1. اگر برگهای جوان ریز باشد و رشد آنها تقریباً متوقف شده باشد ، باید گلدان جایگزین شود.
  2. اگر لکه های سفید و قهوه ای روی برگها ظاهر شود ، عامل بیماری زای قارچ در اثر آبیاری زیاد و هوای سرد و مرطوب ایجاد می شود.
  3. لکه های سفید پنبه ای شکل روی برگها نشان دهنده وجود حشره است و باید طبق دستورالعمل ها هر 14 روز یک بار با سم نفوذپاشی شود.
  4. وجود لکه های قهوه ای در زیر برگها توسط حشره ایجاد می شود و باید یک پنبه آغشته به محلول آفت کش را برای سموم استفاده کنید.
  5. اگر برگهای سبز اما کوچکی وجود دارد ، توجه داشته باشید که نور کافی به گیاه نمی رسد.
  6. حاشیه برگهای سوخته و برگهایی که درخشندگی و طراوت خود را از دست داده اند به دلیل تابش شدید خورشید است.
  7. لکه های سوختگی برگها به دلیل محلول پاشی گیاه در زیر آفتاب ایجاد می شود ، محلول پاشی باید عصر انجام شود.
  8. برگهای پژمرده که می ریزند نشانه کم آبی بدن است و نباید اجازه دهید سطح گلدان خشک شود.
  9. برگهای چروکیده که در اثر هوای خشک ایجاد می شوند و باید اسپری شوند.
  10. اگر برگها قهوه ای شده و می ریزند ، این نشانه هوای بسیار گرم است و محیط گیاه باید خنک باشد.
  11. اگر می خواهید یک برگ را در گیاه قهوه عربی ببرید ، مطمئن شوید که برگ جلوی آن را ببرید ، زیرا برگها در این گیاه مخالف هستند و شما باید تعادل داشته باشید.
  12. برگهای گیاه قهوه در ابتدای رشد مسی است و سپس به رنگ سبز تیره در می آیند و نشانه بیماری نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *